“…Πέλαγο να ζήσω δε θα βρω
σε ψυχή ψαριού κορμί γατίσιο
κάθε βράδυ βγαίνω να πνιγώ
πότε άστρα πότε άκρη της αβύσσου
κάτι κυνηγώ σαν τον ναυαγό
τα χρόνια μου σεντόνια μου τσιγάρα να τα σβήσω…
Η Στέλλα, είναι μια νεαρή, όμορφη κοπέλα που θέλει να γίνει σπουδαία λαϊκή τραγουδίστρια.
Έχει σαν όνειρο να δει το όνομα της, στις μαρκίζες των μαγαζιών της παραλιακής και να βγάλει δίσκο.
Η ταινία ξεκινά με την Στέλλα σε ένα διαμέρισμα με δύο φίλους να προσπαθεί να φτιάξει ένα ερασιτεχνικό video clip με το νέο της τραγούδι.
Το τραγούδι που ακούγεται είναι το ομότιτλο “Αυτή Η Νύχτα Μένει” του Σταμάτη Κραουνάκη και η φωνή της Δήμητρας Παπίου είναι αυτή που ντουμπλάρει την φωνή της Στέλλας.
Η Δήμητρα Παπίου, ήταν μια καθαρή λαϊκή τραγουδίστρια και δεν είχε ως τότε καμία σχέση με τον “έντεχνο” χώρο του Κραουνάκη και η επιλογή της είχε συζητηθεί έντονα παρόλο που η ερμηνεία της είναι συγκλονιστική.
Ο ίδιος ο Σταμάτης Κραουνάκης για την επιλογή της Παπίου είχε δηλώσει:
“…Η ταινία ήθελε μια φωνή, της Αθηνάς Μαξίμου ήταν πολύ ψιλή και όντας φίλη μου η Δήμητρα, της είπα έρχεσαι να την ντουμπλάρεις; Έτσι άπλα. Και επίσης δεν έπρεπε να είναι μια φωνή αναγνωρίσιμη…”
“…Η «Νύχτα» θεωρώ ότι ανήκει στα τραγούδια τα σπαρακτικά… Έχει πόνο και καημό… όπως είναι η ανθρώπινη ζωή…”
Το τραγούδι έγινε αμέσως μεγάλη επιτυχία και σηματοδότησε την αλλαγή στην επαγγελματική καριέρα της Δήμητρας Παπίου που στην συνέχεια έγινε πιο έντεχνη. Ως και σήμερα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι όλων των προγραμμάτων των λαϊκών σχημάτων όλης της χώρας.
Ας γυρίσουμε πίσω στην ταινία
Η Στέλλα έχει επίσης μια σχέση με τον Ανδρέα, που επειδή την ζηλεύει και αισθάνεται ανασφαλής εναντιώνεται συνέχεια στα σχέδια της να γίνει διάσημη και αυτό δημιουργεί προβλήματα στην σχέση τους που συνηθίζουν να την τελειώνουν και να την αρχίζουν πάλι.
Η Στέλλα τελικά θα βρει δουλειά σαν τραγουδίστρια στην επαρχία, τσακώνεται για άλλη μια φορά με τον Ανδρέα και φεύγει για την Βόρεια Ελλάδα.
Ο Ανδρέας που είναι και ο βασικός πρωταγωνιστής της ταινίας, μην αντέχοντας μακριά της, ξεκινά λίγο διάστημα μετά, να την βρει και να την γυρίσει πίσω.
Στο δρόμο του θα συναντήσει έναν μποξέρ που γράφει μυθιστορήματα και μαζί του θα ξεκινήσει ένα road trip και μια περιπλάνηση στα σκυλάδικα της Βόρειας Ελλάδος.
Ζεταίμ, Ραντάρ, Κυανή Ακτή, Αρτζεντίνα θα είναι μόνο μερικά από τα μαγαζιά που θα περιπλανηθούν αναζητώντας την Στέλλα.
Σε μια ανάπαυλα φαγητού μπροστά από μια καντίνα θα ακολουθήσει μια από τις αγαπημένες μου σκηνές.
Εκεί θα διαδραματιστεί ο παρακάτω αποκαλυπτικός διάλογος:
Μποξέρ: Καμιά φορά αυτός ο δρόμος είναι χωρίς επιστροφή! Ήθελα να στο πω από καιρό αλλά δεν ήθελα να σε στεναχωρήσω (Αναφερόμενος στα σκυλάδικα, την νύχτα και την Στέλλα που προσπαθούσε ο Ανδρέας να κερδίσει πίσω όταν θα την έβρισκε)
Ανδρέας: Δεν με στεναχωρείς! Την Στέλλα την ξέρω καλά, η Στέλλα είναι αθώα δεν ξέρει τι κάνει! Εγώ φταίω που έφυγε!
Σχετικά Κείμενα
Μποξέρ: Είσαι περίεργος τύπος. Εγώ δεν θα μπορούσα να κυνηγάω συνέχεια μια γυναίκα
Ανδρέας: Εγώ είμαι υποχρεωμένος να κυνηγήσω την Στέλλα γιατί την αγαπάω! Και η αγάπη είναι πολύ μεγάλο πράγμα για να το αφήσει κανείς να χαθεί…
Η σκηνή θα τελειώσει λίγο μετά, με τον Αντρέα να διαβάζει ένα απόσπασμα για τον πλούτο από τον Ισοκράτη και να δέχεται τα πειράγματα του μποξέρ:
Μποξέρ: Δεν ήξερα ότι μελετάς τους Αρχαίους! Τι λέει ρε φίλε ένας γαλατάς φιλόσοφος (Ο Αντρέας έχει ψιλικατζίδικο)
Ανδρέας: Γιατί τι νόμιζες ότι υπάρχουν μόνο μποξέρ συγγραφείς!
Η ατμόσφαιρα και η περιγραφή των μαγαζιών που θα περιπλανηθούν στη συνέχεια οι δυο φίλοι, είναι βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα “Αυτή Η Νύχτα Μένει” του Θανάση Αλεξανδρή που συν-υπογράφει το σενάριο της ταινίας και παίζει και έναν μικρό ρόλο σε αυτήν.
Ο Θανάσης Αλεξανδρής ως showman έχει θητεύσει στα περισσότερα από αυτά τα μαγαζιά και οι εμπειρίες που αφηγείται στο βιβλίο του είναι κατά βάση αυτοβιογραφικές.
Η ταινία μόνο στο κομμάτι της νύχτας και των σκυλάδικων της επαρχίας είναι που βασίζεται πάνω στο βιβλίο μιας και η ερωτική ιστορία της είναι προϊόν μυθοπλασίας του Νίκου Παναγιωτόπουλου που υπογράφει την σκηνοθεσία της αλλά και το σενάριο μαζί με τον Αλεξανδρή.
Η ταινία τελικά έχει κάτι σαν “Happy End” με τον ήρωά μας να έχει κερδίσει το κορίτσι και παράλληλα να έχει αγοράσει και την μηχανή των ονείρων του.
Παρόλο που η Στέλλα φαίνεται να έχει έναν πιο εύθυμο συμβιβασμό μετά την επαφή της με τα σκυλάδικα, ο Ανδρέας που φαινομενικά έχει εκπληρώσει όλα του τα όνειρα δεν μοιάζει τελικά ευτυχισμένος.
Στην τελευταία σκηνή της ταινίας θα ανέβει ακόμα μια φορά στην ταράτσα της πολυκατοικίας του για να παρακολουθήσει τα αεροπλάνα που προσγειώνονται από μακρινούς προορισμούς για να ζήσει μαζί με αυτά το όνειρό του να αποδράσει…
Είναι προφανές ότι ανάμεσα στους χώρους που περιγράφει η ταινία και τα μπουζουξίδικα στα οποία αναφέρομαι στο “ρεφρέν” υπάρχει μια συγγένεια. Πολλές κοπέλες που έχουν ξεκινήσει σαν τραγουδίστριες στην δύση της καριέρας τους είχαν καταλήξει σε τέτοιους χώρους.
Ο πειρασμός λοιπόν μεγάλος να ενσωματώσω και κάτι από τα σκυλάδικα αυτά στο βιβλίο που έγραφα.
Δεν το έκανα όμως για δύο λόγους. Από την μια μεριά, έχουν περιγραφεί αρκετά από σπουδαίους δημιουργούς όπως ο Παναγιωτόπουλος και ο Βούλγαρης (Ηλία Ρίχτο!) αλλά κυρίως επειδή δεν ήθελα να συνδέσει ο αναγνώστης τα μπουζούκια με μαγαζιά που γίνεται πορνεία.
Ο στόχος ήταν να κρατήσω μια αντικειμενική ματιά ανθρώπου που τα αγάπησε χωρίς κριτική διάθεση αλλά και χωρίς πρόθεση να τα ωραιοποιήσω.
Οπότε και ήθελα να είναι σαφής η διάκριση ανάμεσα στο δικό μου οδοιπορικό στα μπουζούκια από αυτό που περιγράφουν ο Βούλγαρης και ο Παναγιωτόπουλος στα τελευταία σκυλάδικα της επαρχίας.
Ας γυρίσουμε όμως πίσω σε αυτά, σε αυτήν εδώ την ανάλυση, ή μάλλον καλύτερα να κλείσουμε με το “ρεφρέν” του τραγουδιού:
“…Αυτή η νύχτα μένει
αιώνες παγωμένη
που δυο ψυχές δεν βρήκαν καταφύγιο
κι ήρθαν στον κόσμο ξένοι και καταδικασμένοι
να ζήσουν έναν έρωτα επίγειο…”
———————————————————————
Δήμητρα Παπίου – Αυτή η νύχτα μένει
Αυτή Η Νύχτα Μένει – Νίκος Παναγιωτόπουλος (1999)
Αυτή η νύχτα μένει
(Το βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η ομώνυμη ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου)
Αγορά Βιβλίου:
———————————————————————-